“Fra mestrene får jeg den respons, at de får en lærling tilbage, der er meget mere rodfæstet i sig selv og har styr på teknikker. Eleverne får selvsikkerhed i deres daglige arbejde.”
Sådan beskriver Allan Norré Pedersen, International Koordinator på Skive College, det faglige og menneskelige udbytte af et praktisk udvekslingsophold i udlandet. Eleverne vokser i mødet med nye kulturer og får redskaber, som de kan bruge resten af livet, siger han.
Da NyTænk møder ham til Klimafolkemødet i Middelfart, fortæller han entusiastisk, at skolen har fået støtte til et nyt projekt, hvor hold på 9 til 15 tømrerlærlinge skal rejse til Kenya i henholdsvis foråret 2024 og 2025. Lærlingene skal være af sted to uger af gangen, og de skal samarbejde med den lokale tekniske skole Nyandiwa Vocational Training Centre, der ligger ved den østlige bred af den berømte store Lake Victoria sø.
Læs også: Sådan finder underviser det bæredygtige engagement frem i klassen
Materialerne skal hovedsageligt findes i nærområdet, hvilket alt i alt giver en mindre miljøpåvirkning. Der er ikke adgang til større maskiner, som kan løfte tunge bygningsdele. Derfor skal alle dele produceres med håndkraft og opbygges i moduler, så det kan samles, hvor der er behov for det.
“En del af projektet er regnvandsopsamling, hvor regnvand bliver brugt til at vaske hænder osv. Det giver en god forståelse af, hvordan naturens ressourcer kan bruges uden at ødelægge dem”, tilføjer Pedersen.
Skive College og Uddannelsescenter Holstebro (UCH) arbejder sammen om udvekslingen i Kenya, og de har taget en demonstrationsmodel af en toiletbygning i træ med på Klimafolkemødet for at illustrere projektet. Den har solceller på taget, som kan bruges til at generere omkostningsfri strøm.
Målet er, at unge danske tømrere skal ned og hjælpe lokale med at bygge bæredygtige toiletbygninger af lokale og tilgængelige materialer. I Kenya er det nemlig et stort problem, at borgerne ikke har adgang til ordentlige toiletfaciliteter. Lærlingene kommer også til at skulle arbejde med integrerede spildevandsløsninger og solenergi.
Jack Robinson, EUX-elev på tømrerlinjen ved UCH, er taget med på Klimafolkemødet og fortæller, at han gerne vil på udveksling til for eksempel Afrika for at udvikle sig og opleve verden.
Læs også: Opinion: Faglærte er ’need to have’ hvis den grønne omstilling skal lykkes
“I Kenya vil vi skulle arbejde med andre materialer end i Danmark. Strøm og store maskiner er måske ikke tilgængelige, så der skal findes alternativer – det kunne være en stiksav eller fukssvans. Det vil være en udfordring og kræve, at man kan tænke ud af boksen,” siger han.
Og det tvinger netop de unge tømrere til at tænke i nye, innovative og bæredygtige baner, når de pludselig skal bygge i anderledes miljøer, hvor ressourcerne er mere sparsomme, understreger Allan Norré Pedersen.
Udvekslingsprojektet er finansieret af GLOBUS-puljen, som målrettet støtter uddannelsesudveksling i samarbejde med partnere i udviklingslande. Formålet er at involvere flere danskere i FN’s Verdensmål og samarbejde på tværs af landegrænser.
Derudover bidrager lokale virksomheder omkring Skive og Holstebro til projektet ved at donere værktøj og materialer, mens en mindre del betales af Erasmus+, EU’s program til støtte for uddannelse.