Lavet af Viktor Grahn Kongstad: Elev på grundforløbet i Benzin og Spænding ved U/Nord
Da jeg skulle vælge min uddannelse lå det lige til højrebenet at starte på Benzin og Spænding faget. Hvis noget har en motor, så er jeg interesseret. Uanset om det er biler, traktorer, landbrugsmaskiner eller knallerter.
Læs også: Opinion valg-special: Sådan vil partierne prioritere erhvervsskolerne i valget
Jeg er 16 år gammel og født ind i en familie, der elsker larmende motorer. Dvs. ikke batterier men ægte dieselmotorer. I dag kan du selvfølgelig få højtalere til at simulere lyden i eldrevne biler, men det er bare ikke det samme.
På trods af min forkærlighed for traditionelle benzin-biler har jeg allerede fra studiestart indstillet mig på, at den grønne omstilling kommer til at ændre hele energisektoren. Og dermed også det daglige arbejde på et bilværksted. Det betyder, at jeg skal være klar på at tilegne mig viden om nye metoder til at skifte fra brændsel til el.
For ikke at tale om hybrid og brintdrevne motorer, kaldet power-to-x, som er en ny og meget lovende teknologi. Når man kommer i lære nu, ser man allerede mange flere hybridbiler og eldrevne biler end for bare fem år siden. Udviklingen er virkelig gået hurtigt.
Jeg prøver at følge med i magasiner, på instagram og forskellige infosider. Nu har de for eksempel fundet en metode til at lave kemisk fremstillet benzin og diesel, som giver et langt lavere CO2 udslip. Nogle nyere motorer har også en ventil, så udstødningsgassen ledes tilbage i motoren. På den måde kan man genbruge brændslen i samme kredsløb, og det forurener også mindre, selvom du får samme ydelse.
Der er masser af sådanne nye innovative ideer. De kommende år vil nok være en tilvænningsperiode rundt omkring på værkstederne, hvor flere medarbejdere skal være specialuddannede i de nye teknologier.
I det hele taget kræver det nogle færdigheder at forstå de her avancerede systemer. For os på skolerne bliver det nok først på hovedforløbet, at vi for alvor lærer om det.
Nu kører mit grundforløb i første omgang i 20 uger, og efter juleferien hedder det praktik på et værksted. Ingen tvivl om, at der bliver mere arbejde med hybridbiler. Omstillingen kommer helt sikkert også til at påvirke min uddannelse.
Og det har jeg det rigtig godt med. Jeg synes også, at man bliver nødt til at have en vis interesse for bæredygtig omstilling inden for energi- og benzin faget. Det handler om at hjælpe med at finde løsninger til fremtiden. At gøre noget godt hver dag.
I sidste ende er vi alle sammen nødt til at vægte miljøet højest. Og hvad mening giver det at have en larmende bil, hvis ikke vi har en god jord?